Годишните времена – накратко по една безкрайна тема

https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=1346207

https://doi.org/10.60056/Lit.2025.34.252-276

 

Годишните времена – накратко по една безкрайна тема

Маргарита Серафимова

Сезоните определят всяка форма на съществование. Със своите физически и културни особености те формират нашия житейски и емоционален климат. Свързани със студеното и топлото, мрака и светлината, цветовете и вкусовете – сезоните засягат всеки човек и са способни да проникнат във всяка творба – създавайки определена тоналност, дискретно послание, атмосфера, която влияе на сетивата и обогатява смисъла.

Ключови думи: сезони, литература, атмосфера, време климатична памет

За автора: Маргарита Серафимова (доцент, доктор на науките в Института зa литература на БАН) e автор на книги за епистоларното изкуство, за ролята на местата в изграждането на смисъла, за романа „Името ми е червено“ на Орхан Памук, както и на многобройни статии, свързани с литературната и културната история. Интересите ѝ са свързани с диалозите между различните изкуства, литературата и знанието, хуманитарните и природните науки. Член е на Академичния кръг по сравнително литературознание (София), на Българското дружество за изследване на XVIII век и на Centre de recherches sur les litteratures et la sociopoetique (Клермон Феран, Франция).

 

The Seasons – Briefly on a Never-Ending Topic

Margarita Serafimova

Seasons define every form of existence. With their physical and cultural characteristics, they shape our lives and emotional climates. Associated with cold and warm, dark and light, colours and tastes – the seasons influence every person and are able to permeate every work – creating a certain tonality, a discreet message, an atmosphere that influences the senses and adds to the meaning.

Keywords: seasons; literature; atmosphere; weather; climate memory

About the author: Margarita Serafimova (Associate Professor, ScD at the Insitute for Literature at the Bulgarian Academy if Science) is the author of books on epistolary art, on the role of places in the construction of meaning, about Orhan Pamuk’s novel My Name is Red, as well as numerous articles on literary and cultural history. Her interests are in dialogues between different arts, literature and knowledge, human sciences and natural sciences. Member of the Academic Circle of Comparative Literature (Sofia), of the Bulgarian Society for the Study of the Eighteenth Century and of the Centre de recherches sur les littératures et la sociopoétique, Clermont Ferrand, France.

 

 

Scroll to Top