https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=1306297
Криминалната литература като световна литература
Увод
Луис Нилсон Дейвид Дамрош Тео Д’хан
Уводът към „Криминалната литература като световна литература“ разглежда значимата роля на жанра в световния литературен дискурс, като подчертава неговата привлекателност и икономическо въздействие. Авторите отбелязват, че криминалната литература излиза извън националните граници, отразявайки богата плетеница от местни култури, като същевременно се занимава с универсални теми като морал и критика на общес- твото. Този сборник има за цел да хвърли светлина върху глобализацията на криминалната проза, разкривайки как тя се адаптира към различни контексти и намира отзвук в тях. Като разглеждат взаимодействието на местните и глобалните влияния, авторите анализират как криминалната литература не само забавлява, но и служи като средство за културен обмен и разбирателство. В крайна сметка есетата подчертават способността на жанра да оспорва традиционните литературни йерархии и да предлага нови перспективи за съвременната световна литература. Представено е обобщение на темите и основните тези в събраните в сборника есета.
Ключови думи: криминална литература, световна литература, глобализация, литературен пазар, популярна литература, преводи, локално срещу глобално, литературен канон
Превод от английски: Милена Попова
Текстът е от книгата Nilsson, L., D. Damrosch, and T. D’haen. Crime Fiction as World Literature. New York: Bloomsbury Academic, 2017.
За авторите
Луис Нилсон е учен в Катедрата по английски език, Стокхолмски уни- верситет, където работи по проекта “Mediating the North in a Transnational Context: Vernacular and Cosmopolitan Places in Nordic Noir” в рамките на научната програма Cosmopolitan and Vernacular Dynamics in World Literatures. Тя е член на базираната в Австралия научна мрежа Detective Fiction on the Move (Университет на Нюкасъл).
Дейвид Дамрош е професор по литература в Харвардския университет, САЩ, където е и ръководител на Катедрата по сравнително литературо- знание. Професор Дамрош е един от най-големите авторитети в областта на световната литература, бивш президент на Американската асоциация по сравнително литературознание и автор или редактор на 17 книги, сред кои- то основополагащата “What Is World Literature?” (Princeton University Press, 2003; преведена на седем езика). Сред другите му публикации са “How to Read World Literature” (Blackwell, 2009), “The Buried Book: The Loss and Rediscovery of the Great Epic of Gilgamesh” (Henry Holt, 2007), “World Literature in Theory” (редактор; Wiley Blackwell, 2014), “The Routledge Companion to World Literature” (редактор, съвместно с Тео Д’Хан и Дже- лал Кадир, Routledge, 2012), “The Longman Anthology of World Literature” (Longman, 2004. Six vols, главен редактор, с дванадесет съредактори) и “The Longman Anthology of British Literature” (Longman, 1998, главен редактор, с единадесет съредактори).
Тео Д’хан е професор по английска и американска литература в универ- ситета в Льовен, Белгия. Автор или редактор е на 53 книги, сред които “American Literature: A History” (Routledge, 2014), “The Routledge Concise History of World Literature” (Routledge, 2012), “World Literature: A Reader” (редактор, съвместно със Сесар Домингес и Мадс Розендал Томсен, Routledge, 2013), “A World History of Literature” (Royal Flemish Academy of Belgium, 2012) и “The Routledge Companion to World Literature” (редактор, съвместно с Дейвид Дамрош и Джелал Кадир, Routledge, 2012).