https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=1346227
https://doi.org/10.60056/Lit.2025.34.409-424
Мотивът за вграждането в „Зидари“ на Петко Тодоров и „Росенският камен мост“ на Ангел Каралийчев
Стефани Велчева
Настоящата статия разглежда фолклорния мотив за вграждането, в който зидар жертва своята любима, за да укрепи строяща се сграда, и как той е интерпретиран в литературата. Фокусът е върху две български произведения – драмата „Зидари“ на Петко Тодоров и разказа „Росенският камен мост“ на Ангел Каралийчев. Сравнението е спрямо няколко основни елемента на мотива: строежа, жертвата, начина на вграждане на пожертваната жена в сградата и греха на майстора, взел решението. Целта на текста е да проследи различията в интертекстуалния подход на двамата автори.
Ключови думи. фолклор, мотив, жертва, избор, зидар, строеж, грях
За автора: Стефани Велчева е четвъртокурсничка в специалност „Българска филология“ в Софийския университет „,Св. Климент Охридски“. Интересите ѝ са в областта на литературознанието.
The Maiden Sacrifice Motif in “Masons” by Petko Todorov and “The Stone Bridge over Rositsa” by Angel Karaliychev
Stefani Velcheva
The following article aims to present the folklore motif of maiden sacrifice, where a mason sacrifices his beloved woman to strengthen a building, and its interpretation in literature. The focus is on two pieces of Bulgarian literature – the drama “Masons” by Petko Todorov and the short story “The Stone Bridge over Rositsa” by Angel Karaliychev. The comparison is based on several main points of the motif: the construction, the victim, the method of embedding the soul of the sacrificed woman into the building, and the sin of the mason who made the choice to do so. The purpose of this text is to observe both authors’ intertextual approaches towards the same motif.
Keywords: folklore; motif; sacrifice; choice; mason; construction; sin
About the author: Stefani Velcheva is а fourth-year student of Bulgarian Philology at Sofia University “St. Кliment Ohridski”. Her interests are in the field of literature.